-->

Mengenal Hologram

Dalam dunia digtal, terdapat teknlogi yang sudah cukup sering terdengar oleh kita. Dimana teknologi ini serig muncul dibeberapa film action dengan kecanggihan teknologinya. Hologram, mungkin ika kita ingat-ingat lagi, kata ini sering kita dengar dalam beberapa produk konsumsi keeharian. Namun, kini hologram bukan hanya tanda keaslian suatu produk tapi lebih dari itu. Teknologi ini telah diterapkan pula pada dunia digital.

Hologram diciptakan oleh ahli fizik Dennis Gabor yang berbangsa Hungarian-British pada tahun 1947. Penciptaan besar beliau ini akhirnya telah diiktiraf dan beliau telah menerima Hadiah Nobel dalam Fizik pada tahun 1971.  Hadiah Nobel tersebut diberikan selepas 24 tahun kerana penemuan holografi beliau mempunyai masalah teknikal yang  akhirnya telah diselesaikan oleh ahli fizik Mieczyslaw Wolfke dan lain-lain. Kesannya, kajian mereka telah memberikan hasil yang tidak dijangkakan iaitu meningkatkan keupayaan mikroskop elektron. Kemajuan holografi agak terhad sehinggalah penciptaan laser dilaksanakan pada tahun 1960.

Hologram Optik yang pertama dapat merakamkan objek 3D atau 3 dimensi telah dicipta pada tahun 1962 oleh Yuri Denisyuk di Soviet Union, Emmett Leith dan Juris Upatnieks di Universiti Michigan. Teknik moden dalam fotokimia untuk menghasilkan hologram yang berkualiti tinggi telah  dicapai oleh Nicholas J. Philips.

Hologram adalah produk dari teknologi holografi. Hologram terbentuk dari perpaduan dua sinar cahaya yang koheren dan dalam bentuk mikroskopik. Hologram bertindak sebagai gudang informasi optik. Informasi-informasi optik itu kemudian akan membentuk suatu gambar, pemandangan, atau adegan. Hologram merupakan jelmaan dari gudang informasi (information storage) yang mutakhir. Kelebihan hologram ialah ia mampu menyimpan informasi, yang di dalamnya memuat objek-objek 3 dimensi (3D). Tidak hanya objek-objek yang biasa terdapat di foto atau gambar pada umumnya.
Hal itu disebabkan prinsip kerja hologram tidak sesederhana lensa fotografi. Hologram menggunakan prinsip-prinsip difraksi dan interferensi, yang merupakan bagian dari fenomena gelombang. 

Karakteristik hologram Hologram, memiliki karakteristik yang unik. Beberapa diantaranya yaitu: Cahaya, yang sampai ke mata pengamat, yang berasal dari gambar yang direkonstruksi dari sebuah hologram adalah sama dengan yang apabila berasal dari objek aslinya. Seseorang, dalam melihat gambar hologram, dapat melihat kedalaman, paralaks, dan berbagai perspektif berbeda seperti yang ada pada skema pemandangan yang sebenarnya. Hologram dari suatu objek yang tersebar dapat direkonstruksi dari bagian kecil hologram. jika sebuah hologram pecah berkeping-keping, masing-masing bagian dapat digunakan untuk mereproduksi lagi keseluruhan gambar. Walau bagaimanapun, penyusutan dari ukuran hologram, dapat menyebabkan penurunan perspektif dari gambar, resolusi, dan tingkat kecerahan dari gambar.

Dari sebuah hologram dapat direkonstruksi dua jenis gambar, biasanya gambar nyata (pseudoscopic) dan gambar maya (orthoscopic) Sebuah hologram tabung dapat memberikan pandangan 360 derajat dari objek Lebih dari satu gambar independen yang dapat disimpan dalam satu pelat fotografi yang sama yang dapat dilihat dari satu per satu dalam satu kesempatan. (sumber : Wikipedia). Dimana kegunaan dari hologram, adalah sebagai berikut:


  • Penyimpanan Data, selain merakamkan gambar, holografi juga boleh digunakan sebagai medium penyimpanan data.  Data storage ini memerlukan teknik menyimpan data pada kadar densiti tinggi ke dalam kristal atau fotopolimer. Kebolehan untuk menyimpan data yang besar ke dalam sesuatu media adalah penting kerana zaman sekarang, rata-rata gadget elektronik mempunyai fungsi simpanan memori.

  • Keselamatan Sekuriti, hologram juga dapat dijadikan alat keselamatan sekuriti kerana sekuriti hologram adalah sangat susah untuk ditiru dan ianya direplikasi daripada hologram master yang memerlukan teknologi yang tinggi, khas, serta mahal. Jika anda perasan, duit kertas negara juga diaplikasikan dengan hologram yang bercirikan sekuriti seperti RM10, RM50, RM100. Ini menjadikan ia susah untuk dicetak rompak dan senang untuk membezakan wang kertas yang betul dengan yang palsu. Begitu juga dengan kad bank, IC, DVD, dan banyak lagi.

0 Response to "Mengenal Hologram "

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel